Zoeken
  • Vita

Sauna voor of na het sporten?

Bijgewerkt: jan 24

De vraag die ons allemaal een beetje bezighoudt...


We zullen allereerst beginnen met de algemene voordelen op te sommen voor we overschakelen naar de grote hamvraag: "Sauna voor of na het sporten?"

Melkzuur wordt afgebroken

Doordat je sterk zweet in de sauna wordt het melkzuur dat je tijdens het sporten in de spieren produceert, snel afgebroken en via de nieren uitgescheiden. Je spieren krijgen op deze manier meer zuurstof.


Het verbetert de ademhaling

Uit studies blijkt tevens dat de sauna na het sporten de ademhalingscapaciteit verhoogt. Op lange termijn breng je er dus je sportieve prestaties mee naar een hoger niveau.


Ontspannend effect

De warmte en rust van de sauna helpen je om ontspanning te vinden na de inspanning. Niet alleen je spieren, maar ook je geest komt er tot rust.


Tips

We geven je nog enkele tips mee om je saunabezoek na het sporten zo aangenaam en deugddoend mogelijk te maken:

1. Wacht even voor je in de sauna stapt

Zweet je nog na van het sporten? Wacht dan even voor je in de sauna stapt, zodat je wat afgekoeld bent. Een snelle en hygiënische oplossing is een (koude) douche nemen voordat je in de sauna gaat. Droog je wel steeds af voordat je in de sauna stapt. Als je droog bent, kan je beter transpireren, en dat is dan weer gezonder.

2. Drink voldoende water

Tussen het sporten en de sauna in drink je best voldoende water, zeker als je bij het sporten al gezweet hebt. Je lichaam is dan opnieuw gehydrateerd voordat je opnieuw gaat zweten in de sauna. Deze regel geldt trouwens altijd bij saunagebruik: blijf gehydrateerd door water te drinken.

3. Draai de volgorde niet om

Vóór de training al in de sauna gaan is niet aan te raden. Na een saunabezoek kan je beter wat relaxen dan fysieke inspanningen te doen. Wie het al geprobeerd heeft, heeft zelf al wel gevoeld dat eerst sporten en dan in de sauna gaan meer deugd doet.

4. 15 minuten is ideaal

Hoe deugddoend de sauna ook is, probeer er niet te lang aan één stuk in te blijven zitten na je sportieve inspanningen. 10 à 15 minuten zijn in principe voldoende om kleine spierscheurtjes te herstellen die je tijdens je training opliep. Krijg je er toch niet genoeg van? Neem dan na 15 minuten een koude douche, drink wat water en rust even uit. Daarna kan je zonder problemen opnieuw in de sauna. Wil je meer tips over de sauna en andere wellnessproducten? Hou dan onze blog in de gaten!


“Dus... Sauna, best na het sporten”
48 keer bekeken

Contact

Kasteelstraat 85

9140 Temse

​​

Tel: +32 3 846 48 86

hello@vita-fit.be

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

© 2020 Vita-Fit.

Here to make you reach your goals