Zoeken
  • Vita

Is spinning een goede workout voor wielrenners?

Bijgewerkt: jan 25

Een vraag die we vaak krijgen van deelnemers tijdens onze spinninglessen...


Als trainers en coaches van onze spinning groepslessen krijgen we vaak deze vraag van onze deelnemers (zeker degeen met wieler-ervaring): "is spinning een goede training gedurende de winter." Wij hebben ons dit ook lang afgevraagd, ook toen we begonnen als spinninginstructeurs.



“Wij hebben ons dit ook lang afgevraagd, ook toen we begonnen als spinninginstructeurs.”

Spinning is meer dan alleen een stukje fietsen op een fiets op rollen met muziek op de voor- of achtergrond. Spinning is in zoverre anders dat de training helemaal zelf door de trainer wordt gemaakt. Een spinninginstructeur ontwerpt zelf de training en kan kiezen waar de nadruk ligt, Is het klimmen, interval of een mix ervan en ook de muziek wordt vrij gekozen.

Nu terug naar de vraag: is spinning een goede workout voor wielrenners. Ons antwoord zou een wedervraag zijn namelijk: wat is je doel?

Bottomline: wielrennen is een duursport, de meesten van ons streven er naar om langere tochten te maken met of zonder hoogtemeters. Anderen willen graag in het seizoen lekker met de wielerclub kunnen meefietsen zonder al te veel ambitie. Beide zijn valide doelen. De basisregel die we hanteren: "Train datgene wat nodig is om je doel te bereiken."

Als je een meerdaagse tocht wil rijden, train dan je duurvermogen, je herstelvermogen, snelheid en weerstand. Alle aspecten die er voor zorgen dat jij over de hele linie goed voorbereid bent.

Hoort daar spinning bij? Dat kan, als interval- of weerstandstraining zeker, mits je zelf in de gaten kunt houden wat je traint. Welke intensiteit kies je: onder of boven je drempel, de verhouding piekmomenten versus hersteltijd.

Is er voldoende tijd om op te warmen en voldoende tijd voor de cooling down.

Als aanvulling op de lange rustige duurtrainingen kan spinning zeker toegevoegde waarde hebben en vergeet de fun factor vooral niet! Met onze drukke levens is het al lastig genoeg om een fatsoenlijke trainingsomvang te maken. Een uurtje spinnen lijkt dan de uitkomst. Het advies: Zorg dat je je spaarzame trainingstijd zo zinvol mogelijk inzet, passend bij het doel dat je nastreeft.

Een van de misvattingen is, ik wil hard fietsen dus moet ik ook hard trainen. Intensieve trainingen zijn onmisbaar om sneller te worden maar wel op basis van een goed ontwikkeld duurvermogen. Oftewel probeer eerst maar eens maximaal vermogen in je lage duurzones te ontwikkelen. Dat lukt eigenlijk alleen door in je lage duurzones te trainen.

Kortom, denk goed na over je doel, wat heb je nodig om dat te bereiken, wat moet je trainen en zorg voor een evenwichtig programma.


Heb je extra tips nodig, spreek dan 1 van onze instructeurs aan!




26 keer bekeken

Contact

Kasteelstraat 85

9140 Temse

​​

Tel: +32 3 846 48 86

hello@vita-fit.be

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

© 2020 Vita-Fit.

Here to make you reach your goals